CAMPERVAN & AUTOCAMPERE U 3500 kg NYHEDER

En gave til camperejere: B-kørekort til 4.500 kg.

49-årige Claus Sonnichsen har stort set altid sin mountainbike med på tur i sin autocamper. Men præcis som de fleste andre autocamperejere kæmper han med at overholde vægtgrænsen på 3.500 kg. på kørekort-B. Den lave vægtgrænse gør det nemlig svært at have både børn og cykler med. Ifølge AutoCamperRådet er der nu en åbning i EU for at hæve vægtgrænsen på et Kørekort-B til 4.250/4.500 kg. Transportminister Benny Engelbrecht er positiv over for en regelændringen. Privatfoto: Claus Sonnichsen

Ifølge AutoCamperRådet overvejer EU ny vægtgrænse for almindeligt B-kørekort til camper. Ja tak, siger Claus Sonnichsen, der slås med vægtproblemer. Transportminister Benny Engelbrecht er positiv.

Familien Sonnichsen har et vægtproblem; et rigtig klassisk vægtproblem for autocampister. Familien kører rundt i en ældre Hobby, som må lastes op til 3.500 kilo. Det er nemlig grænsen i EU for, hvornår deres autocamper må køres på et almindeligt kørekort-B.

”Vi er en familie på fire med to børn, cykler og så videre, og vi læsser gerne 500 kilo, når vi kører, og så kan du ikke holde dig 3.500 kilo”, siger 49-årige Claus Sonnichsen, der er automekaniker og indehaver af Auto Claus i Kolding og fortsætter:

”Jeg har indtryk af, at fire ud af fem autocampister kører med overvægt. Vi var i Norge sidste sommer, og her var der en razzia i nærheden af, hvor vi opholdt os. 16 ud af 20, der blev vinket ind her kørte med overlæs. Nogle kunne klare det med justeringer, andre måtte sætte deres tykke far af, så han kunne gå ned og tage toget i stedet. Man kører hele tiden lige på grænsen, og én person kan være nok til at gøre udslaget”, siger han.

AutoCamperRådet: EU overvejer B-kørekort op til 4.500 kg

Om overlæs i camperen

Der er indregistreret cirka 11.000 autocampere i Danmark.

Mange autocampere med udstyr kan have en køreklar vægt på eks. 3.250 kg. Det giver plads til 250 kg. ekstra bagage inkl. personerne.

Hver tredje autocamper kører ifølge tysk politi med overlæs.

Ifølge Unfallforschung der Versicherer (UDV), som er en del af den tyske forsikringsbranche, og som forsker i ulykker på vejene, skyldes 51 procent af alle ulykker med autocampere overlæs.

Herhjemme giver overlæs på autocampere bøder, og ved 30 procents overskridelse af vægtgrænsen, risikerer man en fratagelse kørekortet.

Kilder: AutoCamperRådet, Caravaninfo, Motorstyrelsen, Unfallforschung der Versicherer og færdselsloven

Står det til AutoCamperRådet, kan familien Sonnichsens og de mange andre camper-familiers vægtproblemer snart være fortid.

Ifølge AutoCamperRådet er EU nemlig lige nu igang med at undersøge muligheden for at hæve vægtgrænsen for et almindeligt kørekort-B til personbiler. Den nuværende grænse går til 3.500 kg, og ifølge AutoCamperRådet overvejer EU at hæve grænse til 4.250 kg eller måske endda helt til 4.500 kg.

På den baggrund har AutoCamperRådet af to omgange afgivet høringssvar til EU om transportreglerne i EU.

Det fortæller Helmut Madsen, der er ny formand i AutoCamperRådet.

“Den 17. januar afgav AutoCamperRådet et høringssvar til EU i forbindelse med overvejelserne om at hæve vægtgrænsen for B-kørekort. Da EU nu har indbudt til fornyet høring har vi på ny fremsendt høringssvaret fra januar”, siger han og fortsætter:

“Kørekort, der benyttes privat til køretøjer over 3.500 kg, bør ikke være baseret på det erhvervsorienterede kørekort klasse C1. Vi håber, at det lykkes at få vægtgrænsen hævet til 4.250 kg for et almindeligt B-kørekort. Der er virkelig behov for en sådan forøgelse”, siger Helmut Madsen fra AutoCamperRådet.

Regelændring gør en verden til forskel

Om reglerne for kørekort

Reguleringer omkring kørekort sker i EU.

EU’s nuværende kørekortdirektiv er fra 2006.

Ved EU’s nye kørekortdirektiv undersøges muligheden for at hæve vægtgrænsen for kørekort-B fra 3.500 kg. Til 4.250/4.500 kg.

Hver tredje autocamper kører ifølge tysk politi i dag med overlæs.

Formålet med EU’s nye kørekortdirektiv er at forbedre trafiksikkerheden.

Trafikminister Benny Engelbrecht lægger i arbejdet stor vægt på færdselssikkerhed og klima- og miljøpåvirkning.

Den danske regering har i 2021 gennemført en meget ambitiøs grøn omstilling af vejtransporten.

Den grønne omstilling af vejtransporten belønner folk, der vælger grønne køretøjer som el frem for køretøjer på fossile brændsler.

Batterier til el-biler er væsentligt tungere end de nuværende bilbatterier.

El-batterier til autocampere øger derfor autocampernes vægt betragteligt.

Hvis danskerne også i fremtiden skal kunne køre i autocampere, skal vægtgrænsen for kørekort-B derfor hæves.

Endelig får producenterne mulighed for at øge sikkerheden i autocamperne, hvis vægtgrænsen øges.

Den nuværende vægtgrænse på 3.500 kilo på et almindeligt kørekort-B blev fastsat ved et direktiv i EU i 2006.

AutoCamperRådet har længe kæmpet for at få øget vægtgrænsen på et kørekort-B. Lykkes det at få vægtgrænsen flyttet igennem et nyt EU-direktiv, bliver det dermed indført som lov både i Danmark og i resten af EU.

Hos familien Sonnichsens og de mange andre camper-familier, som kæmper med vægtproblemer, vil det være en kærkommen håndsrækning.

”Det vil være en gave til autocampister, hvis vægtgrænsen bliver hævet. Vi har overvejet, om min kone skulle have et C1-kørekort, som giver ret til at køre lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. Det ville give hende mulighed for at køre en større autocamper, men det tager 30 arbejdsdage på et AMU-kursus”, siger Claus Sonnichsen og fortsætter:

”Der er ikke nogen, der udbyder C1-kørekort her i området. Der var ellers et sted i nærheden af Randers, hvor man kunne tage det over fire weekender, men så skulle vi til at have besværet med at køre dertil oveni. Det er alt for stor en mundfuld tidsmæssigt. Så det har vi opgivet. Det vil derfor gøre en verden til forskel, hvis vægtgrænsen på kørekort-B stiger, for så er man færdig med at tænke i nyt kørekort og i overlæs”, siger han.

Transportminister er positiv over for regelændring

Reguleringen omkring kørekort sker i EU-regi. Det er derfor ikke muligt at lave nationale særregler på dette område.

I første omgang gennemfører Kommissionen en revision af ​​det nuværende direktiv om kørekort fra 2006. Det er her høringen, som AutoCamperRådet har deltaget i, skal bruges, så EU-Kommissionen kan udarbejde og fremsætte et bud på et nyt udkast til EU-reglerne om kørekort. Først herefter går forhandlingerne om et eventuelt nyt kørekortdirektiv i gang.

Formålet med det nye direktiv er at forbedre trafiksikkerheden og lette den frie bevægelighed i EU. Det er transportministrene fra EU’s medlemslande, der står for at forhandle det nye kørekortdirektiv hjem. Her er transportminister Benny Engelbrecht åben for AutoCamperRådets forslag.

”Jeg er opmærksom på, at man blandt andet i autocamper-branchen ønsker, at den tilladte totalvægt for et kørekort i klasse B hæves fra 3.500 kg til 4.500 kg”, siger transportminister Benny Engelbrecht til Outdoor-Camping og fortsætter:

”Jeg er positivt indstillet overfor, at man kigger åbent på en revision af disse regler. Dog må man ikke gå på kompromis med hverken færdselssikkerheden eller klima- og miljøpåvirkningen, hvorfor dette bør medtages i forbindelse med overvejelserne omkring ændring af kørekortreglerne. Vi følger naturligvis sagen tæt”. 

Hos AutoCamperRådet er man glade for transportministerens positive indstilling over for at hæve vægtgrænsen for kørekort-B. Og ministerens fokus på trafiksikkerhed har man netop taget højde for i sine høringssvar.

“Mange forsøg viser, at der er et behov for bedre og stærkere materialer (i autocamperne red.). Det er dog vores forventning, at producenterne ikke vil anvende 750 kg. til bedre materialer. Hvis det lykkes at få vægtgrænsen hævet, kan det ikke udelukkes at producenterne vil ”stjæle” noget af forøgelsen til at øge sikkerheden”, siger Helmut Madsen fra AutoCamperRådet.

Familien Sonnichsen i EU-høring: Hæv vægtgrænsen

Tilbage i Kolding har familien Sonnichsen skudt fruens kørekort-C1 til hjørne. Her håber man i stedet, at EU-Kommissionen tager borgernes bøn til sig og hæver vægtgrænsen for kørekortet til almindelige personbiler.

”Vi vil gerne have anhængertræk, solceller og converter, og vi har altid enten vores mountainbikes eller ski med på vores ture. Jeg vil også gerne have støtteben på autocamperen, og de vejer 60 kg. alene, så man når hurtigt op på de 3.500 kilo. Der er mange ting, man må fravælge på grund af de nuværende vægtgrænser, så vi går helt sikkert ind og giver svar på borgerhøringen”, siger Claus Sonnichsen.

Hvis EU-Kommissionen ender med at hæve den nuværende vægtgrænse fra 3.500 kg. til 4.250 eller endda helt op til 4.500 kg., er der ingen frygt på autoværkstedet Auto Claus for, at producenterne presser vægten på autocamperne endnu højere op.

Hvis det sker, står man ellers med et lignende problem til den tid, som man står med i dag: Nemlig at familiens tykke far må tage toget, i stedet for at køre i camperen sammen med resten af familien.

”Vægten er et konkurrenceparameter, så jeg frygter ikke, at producenterne hæver bilernes vægt. Så skulle det være, fordi der kommer mere ekstraudstyr i, som man alligevel kan fravælge”, siger Claus Sonnichsen og fortsætter:

”Der skal helt sikkert nok være nogen, der vælger en bil på 7,5 meter i stedet for 6,5, men vejene i mange europæiske byer er så smalle, at det kan give problemer med at komme rundt. Jeg tror, de fleste vil fortsætte i biler på 6,5 meter, så det vil være dejligt, hvis reglerne bliver ændret, og vægtgrænsen bliver hævet”, siger han.

EU’s nye kørekortdirektiv forventes vedtaget i fjerde kvartal i 2022. Du kan læse mere om arbejdet med det nye kørekortdirektiv og samtidig se andre EU-borgeres svar på høringen her.

Similar Posts

Denne side bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Ved at benytte denne side, accepterer du, at vi bruger cookies.  Læs mere