“Der er mange perspektiver i Outdoor-Camping, og fremtiden kan pege i mange retninger. De forskellige muligheder vil vi afsøge med kommende investorer eller købere”, siger Kim Basse, der er daglig ansvarlig for Outdoor-Camping.
På bare to år er Outdoor-Camping blevet danskernes foretrukne outdoor- og campingmedie. Ændringer i organisationen betyder dog, at det populære medie nu søger investor eller sælges.
Succeser har der været mange af i de bare to år, Outdoor-Camping har eksisteret. Først og fremmest er det månedlige besøgstal vokset til intet mindre end 15.200, mens antallet af sidevisninger ligger på over 25.000 om måneden.
Dertil kommer den regelændring, som Outdoor-Camping’s artikel ’”Dum og rigid regel”: Staten truer Jørgen og Tove’ affødte i 2021. Artiklen skabte to §20-spørgsmål til daværende skatteminister Morten Bødskov, som kort efter ændrede reglerne, så det i dag er muligt at få lov til at bo fast i sin autocamper hele året.
Der har dog været ændringer undervejs i organisationen bag Outdoor-Camping, som i dag betyder, at mediet i dag mangler hænder. Det fortæller daglige ansvarlige bag mediet, Kim Basse:
”Jeg startede Outdoor-Camping i skyggen af corona i 2020 sammen med min hustru. Det skete samtidig med et ønske fra vores side om at komme tættere på naturen og få en mere fleksibel hverdag sammen med vores to døtre, som var to og fire år på det tidspunkt”, siger Kim Basse og fortsætter:
”For min hustru, der er uddannet farmaceut, viste det sig dog, at hun efter noget tid ønskede at vende tilbage til farmacien. Det ønske har jeg stor respekt for. Det hun i dag laver, hænger meget bedre sammen med hendes identitet, så jeg støtter 110 procent, at hun valgte at forlade Outdoor-Camping for at vende tilbage til farmacien”.
”Men det betyder, at Outdoor-Camping nu mangler hænder. Derfor er Outdoor-Camping nu sat til salg eller søger en investor til at drive mediet videre”, siger Kim Basse.
Om Outdoor-Camping
Antal månedlige besøgende: 15.200
Antal månedlige sidevisninger: 25.000
Formål: ”At inspirere danskerne til et mere aktivt ude- og friluftsliv” og:
”At være talerør for, at muligheder og vilkår for frilufts- og naturoplevelser samt vilkår for naturen skal forbedres”.
Gennemsnitlig tid på siderne: 3.56 minutter.
Om læserne: 71 procent af læserne er 45 år og op efter.
61,5 procent af læserne er mænd, mens 38,5 procent er kvinder.
For mere information: info@outdoor-camping.dk
Læs mere om Outdoor-Camping her.
Udelivet har mange gode kampe
Ambitionerne med Outdoor-Camping var fra starten store. Bag initiativet lå et ønske om at gøre mediet til et slagkraftigt B2C-medie, som samtidig kunne påvirke lovgivningen.
Begge dele er i høj grad lykkes. Det ses både på ”Jørgen og Tove-sagen” og på den store interesse fra annoncører og læsere på mediet. Men på trods af Outdoor-Camping’s succes er der mange flere stik og store sejre at hente.
”Ja, i den grad! Afhængig af køberen eller investoren kan man eksempelvis dykke ned i brugen af de nye naturnationalparker. Hvorfor er udelivet ikke højere på dagsordenen her?” Spørger Kim Basse og nævner som eksempler, at der kan kæmpes for videre rammer for brugen af naturnationalparkerne:
”Hvorfor er der eksempelvis ikke tænkt på bedre mulighed for overnatning i naturnationalparkerne? Her kunne nemt indrette områder efter amerikansk forbillede, hvor det er lovligt at slå sit tagtelt op og overnatte i parkerne. I det hele taget er der mange rigide regler – ikke kun for tagtelte, men også for pickup truck-campere og mange andre camperformer, som trænger til et grundigt eftersyn”.
”Det er den slags ting, et branchemedie kan, hvis ressourcerne er til det. Men de mangler desværre. Derfor hører vi gerne fra interesserede enten købere eller investorer, som kan og vil køre Outdoor-Camping videre, og vi er selvfølgelig interesserede i en dialog om, hvad fokus for Outdoor-Camping fremover skal være, og hvilke kerneværdier mediet skal være afsender for. Alt er i spil, og rammerne er vide”, siger Kim Basse.
Flere forretningsmodeller er i spil
Lige nu genereres en del af indtægten på Outdoor-Camping af affiliate. Det betyder, at Outdoor-Camping henviser til produkter og oplevelser, som giver mediet en procentsats i kommission, hvis læserne foretager køb deraf via mediets affiliate links.
”Hele affiliate-delen vil efter planen blive udbygget i den kommende vinter, så er der opbygget helt univers, når udesæsonen starter igen til foråret 2023”, siger Kim Basse.
Derudover har der været tanker om en Outdoor-Camping-app med guides og mulighed for at booke overnatning.
”Ideen med en app skulle ses i forhold til, at flere og flere i ind- og udland ønsker at tilbyde overnatning til gæster. App’en skulle dermed fungere nogenlunde på samme måde som Airbnb med en udvidet platform, som understøtter affiliate-netværket med oplevelser i de pågældende regioner, hvor overnatningerne skulle kunne bookes”, siger Kim Basse.
Outdoor-Camping’s kerneydelse har dog fra start været nyheder. Her har annoncørerne fra start vist interesse, og senest har Messe C i Fredericia annonceret forud for Autocamper Show i uge 44 i år. Derudover har den danskdesignede Hero Camper haft en succesfuld advertorial på Outdoor-Camping.
”Der er mange muligheder i Outdoor-Camping, og vi er som sagt åbne for alle ideer, som kan trække Danmarks foretrukne medie om udeliv videre i god og levedygtig retning. Lige nu mangler vi ressourcer, og dem håber vi på, at kunne rejse ved enten at finde en investor eller køber til Outdoor-Camping. Vi hører derfor meget gerne fra interesserede i projektet”, siger Kim Basse.