CAMPER NYHEDER SPONSORERET INDHOLD

Line fulgte sin camper-drøm: Kunne næsten ikke være i mig selv

autocamper tj camper HK Autocamper Udlejning

Line Kongsted er fotograf og coach for selvstændige kvinder. Et vendepunkt i den 39-årige kvinde og mors liv pustede liv i en gammel glemt drøm. Nu har flammen udviklet sig i en regulær forelskelse i et sommerhus og kontor på fire hjul fra Carado. Foto: Line Kongsted

Sponsoreret indhold

Et vendepunkt blev startskud til opdagelse af naturens healende magi for Line Kongsted. En Carado autocamper som sommerhus og kontor er nu er målet for den 39-årige mor, fotograf og coach for selvstændige kvinder.

Egentlig har Line Kongsted aldrig rigtig dyrket udeliv. Hun har aldrig været på campingpladser, sovet i telt eller andet, der lugter bare lidt af spejder. Hun behøvede det ikke. Troede hun. Men så ramte hun muren.

En sygdom, der hvert år tager livet af 1.400 danskere, sneg sig ind på hende: Stress, en folkesygdom, som 430.000 dansker dagligt lider under, og som koster samfundet 40 millioner kroner dagligt i form af sygedage, tidlige dødsfald og udgifter til sundhedsvæsnet.

”Jeg begyndte at løbe i 2016 på grund af stress. Det er nok det, der har sat det i gang. Jeg fandt en vej ud af stressen med løb. Det var også der jeg begyndte at gå længere ture på 8-10 kilometer. Det var ikke så ofte, men naturen og vandet giver bare energi”, fortæller Line Kongsted, der i dag er 39 år gammel.

Jeg elsker friheden i at kunne køre derhen, hvor jeg har lyst og være så tæt på naturen, Line Kongsted

I dag kan hun ikke undvære udflugterne i naturen, og langsomt førte det ene skridt til det næste, indtil hun stod foran en gammel glemt drøm.

”Det dukkede op i mig igen i forbindelse med min opdagelse af naturen. Jeg elsker friheden i at kunne køre derhen, hvor jeg har lyst og være så tæt på naturen. Det er dejligt med et afbræk og bare komme væk”, fortæller Line Kongsted, der i dag er selvstændig fotograf og coach for kvinder, der vil være eller allerede er selvstændige.

Anbefalet at leje autocamper før køb: Faldt for Carado

Line Kongsted er oprindeligt uddannet salgsassistent, men i 2004 startede hun på Fatamorgana – Danmarks Fotografiske Billedkunstskole, hvor blev uddannet som fotograf.

Siden da er det blevet til et hav af portrætbilleder af private og til erhverv, men i 2021 tog den hun endnu et skridt i karrieren. Her tog Line Kongsted nemlig en uddannelse som coach, så hun i dag fokuserer på brandingfotos, mentoring og coaching af selvstændige kvinder.

”Jeg kan godt lide at udfordre mig selv”, siger hun, inden hun åbner op for, hvad det var for en glemt drøm, der igen begyndte at vågne i hende:

Jeg kunne næsten ikke være i mig selv, Line Kongsted

”I efteråret 2020 besøgte jeg TJ Camper i Hedensted. Jeg var ovre og høre et foredrag med Anja Robanke, der også er fotograf, og som bor fast i sin autocamper, og jeg kunne næsten ikke være i mig selv”, siger hun med begejstring og fortsætter:

”Der anbefalede de os at leje en camper, før vi eventuelt købte en, så vi kunne se, om det var noget for os. Det var et godt råd, synes jeg”, siger hun, og som sagt så gjort. Line Kongsted lejede en autocamper fra Carado sammen med sin søn Karl og kæresten Jokum, der også er fotograf.

autocamper tj camper HK Autocamper Udlejning (1)
autocamper tj camper HK Autocamper Udlejning (2)
autocamper tj camper HK Autocamper Udlejning (3)
previous arrow
next arrow

Foto: Line Kongsted

Spændt, men elskede det: Line ville selv køre

I de tidlige forårsmåneder 2021 kørte fotografparret sammen med 7-årige Karl ind til HK Autocamperudlejning i Slagelse. Her lejede de en Carado Clever Edition på 6,40 meter, som de kort tid efter ankomsten trillede ud på de danske landeveje i.

”Det var fornemme forhold med håndsyet stof i alle hylder og skabe, og der var, alt hvad vi skulle bruge på turen. Der var lagt kærlighed i det”, mindes Line. At hun godt kan lide at udfordre sig selv, kom også til udtryk her, da hun satte sig til rette i den store bil.

”Det var mig, der kørte næsten hele turen. Det var noget, jeg ville, og jeg elskede at køre den. Jeg var lidt spændt på, om det var noget, jeg kunne finde ud af. Den er lidt lang i forhold til en almindelig stationcar, ik’”, siger hun og griner inden hun fortsætter:

Vi har aldrig prøvet at bo i en camper før. Vi har aldrig kørt i andet end i personbil. Jeg tænkte, okay den fylder meget. Skal jeg bakke med den?”, siger hun og griner igen.

Men ud på vejen og afsted kom de. Og på trods af letter nervøse sommerfugle kildende i maven, kom de langt omkring.

Det fedeste var bare at være ude i naturen, Line Kongsted

”Vi kørte helt til Skagen og til Øster Hurup, hvor vi blandt andet overnattede på autocamperpladser og campingpladser undervejs, men det fedeste var bare at være ude i naturen. Vi var blandt andet ved Vilsund ved Thisted med så fin en udsigt ud over vandet”, Fortæller Line og fortsætter:

”Vi sov mange forskellige steder. På campingpladsen holdt vi på deres parkeringsplads, og det var ikke så spændende som ude i naturen. Det var ellers en flot campingplads, og de var rigtig søde, men vi følte os lukket inde der. Så var det bedre at være ude i naturen”, siger hun.

”Karl savner det så meget, at han bliver helt ked af det”

2021-03-13-Autocampertur-0427
2021-03-17-Autocampertur-0308
2021-03-13-Autocampertur-0515
previous arrow
next arrow

Foto: Line Kongsted

Ideen om en autocamper blev sået i Line Kongsted af hendes far. Den gamle glemte drøm, som hun langsomt fandt tilbage til, efter sin nedtur i 2016 var derfor også hendes idé, da hun tog sit eget barn med på sin første tur i marts 2021.

”Min far ville helt vildt gerne prøve at køre på ferie i en, da jeg var ung. Det blev desværre aldrig til noget dengang. Men det var en rigtig god tur. Vi savner det alle sammen og vil meget gerne afsted igen”, fortæller Line Kongsted og fortsætter:

Karl kan blive helt ked af det, når vi taler om det, fordi han savner det så meget, Line Kongsted

”Det var min ide, så det er mig, det kommer fra. Jokum var frisk på det, og Karl vores søn var også helt med på det. Heldigvis var det noget, han kunne lide, og nu er de begge helt hooked på det. Karl spørger tit, hvornår vi skal afsted igen. Han kan blive helt ked af det, når vi taler om det, fordi han savner det så meget”.

Faktisk blev hele familien så glade for autocamper-livet, at de allerede få måneder efter valgte at leje en ny autocamper fra Carado hos HK Autocamperudlejning i sommeren 2021.

”Selvom vi bor sammen, kommer man alligevel tættere på hinanden på den måde her. Da vi kom hjem, fik det mig til at tænke på, hvad jeg egentlig skal bruge det kæmpe hus til, som vi bor i? Hvor har man bare samlet mange ting sammen igennem tiden”, siger hun, inden fortsætter omkring de ting, hun nød mest på turen:

”Man oplever ting sammen undervejs og kommer ud i naturen. Vi havde ovenlys, så vi faldt i søvn under stjernerne og vågnede op igen til en ny udsigt og skøn natur hver dag, og når vi blev sultne, holdt vi bare ind. Det var dejligt, specielt med barn. Normalt plejer vi at vædde om, hvor lang tid der går, når vi sætter os bag rettet, før Karl bliver sulten eller skal på toilettet. De problemer havde vi ikke her. Her var alt, hvad vi skulle bruge”, siger hun.

”Jeg elsker bare at sidde og kigge ud i skoven”

Efter turen med familien i marts, fik Line Kongsted et par ekstra dage alene i bilen. Tiden brugte hun på arbejde, og på at samle inspiration til, hvordan hun i fremtiden skal indrette sit kontor.

”Jeg satte drengene af derhjemme og kørte direkte videre til Frederiksværk. Dagen efter sad jeg på havnen og arbejdede, og dagen efter igen kørte jeg videre til Tisvildeleje og overnattede med udsigt til vandet. Det var helt vildt fedt. Jeg elsker havet. Jeg har noget med havet, som jeg bare elsker”, siger hun.

Den kærlighed til havet og til naturen, som Line Kongsted udtrykker, siger noget om den lange rejse hun har været på, siden det store vendepunkt i hendes liv for syv år siden, dengang da naturen kom ind i hendes liv og fordrev stressen.

Faktisk er Line Kongsted blevet så bidt af naturen og livet i en autocamper, at hun har været afsted både en anden og tredje gang siden den første tur i marts.

Den ville være perfekt til opgaver ude i landet, og jeg vil gerne kunne sidde og arbejde i sådan én i skove, og ved strande rundt omkring, Line Kongsted

”Efter vores første tur i autocamper i marts måned var jeg selv afsted i juni måned, hvor jeg var i Jylland på fotoopgaver. Vi vil gerne have en, når økonomien er til det. Den ville være perfekt til opgaver ude i landet, og jeg vil gerne kunne sidde og arbejde i sådan én i skove, og ved strande rundt omkring. Så kunne jeg bruge den som rullende kontor og samle nogle opgaver over nogle dage i eksempelvis Jylland. Det kunne være fedt”, siger hun.

Den tredje gang, Line Kongsted sad i en autocamper var i juli 2021, altså bare en måned efter, selv at have været afsted på fotoopgaver. Her var både Jokum og Karl med igen, og denne gang var det i nøjagtig den samme autocamper fra HK Autocamperudlejning i Slagelse, som familien boede i fire måneder tidligere.

”Vi var afsted i halvanden uge, og brugte det meste af tiden ved Vesterhavet hvor vi prøvede at stå SUP-board. Vi var i Thy, som jeg er blev helt forelsket i, hvor vi oplevede Klitmøller, Hanstholm og Bulbjerg. Naturen i Thy er noget helt særligt. Rå, smuk og anderledes end resten af Danmark”, fortæller Line Kongsted, inden hun slutter:

” Det er helt sikkert vores drøm, og jeg kan helt sikkert anbefale andre at gøre det også. Jeg elsker bare at sidde og kigge ud i skoven eller på stranden, eller hvor vi nu var. Det var dejligt at føle sig som en integreret del af naturen”.