GUIDE NYHEDER

Undgå at fryse om natten: Sådan får du en varm sovepose

Hold varmen i soveposen

En varm sovepose er guld værd, når du overnatter ude. Men selvom du måske har oplevet at fryse lidt om natten, er det ikke sikkert, at det er soveposens skyld. Faktisk kan du selv gøre en del for at regulere temperaturen i soveposen. Foto: Outdoor-Camping

Der er ikke noget bedre end at krybe i en varm sovepose om aftenen. Men hvordan justerer du varmen, så du undgår at fryse i løbet af natten? Outdoor-Camping giver dig her en række gode råd til, hvordan du holder den perfekte temperatur i soveposen.

Der findes ikke noget bedre end en varm sovepose, når trætheden begynder at melde sig. Men hvis du skal undgå at fryse i løbet af natten, er det vigtig, at du tænker dig godt om, før du klæder dig af eller på til natten.

Som udgangspunkt er det altid klogt at tænke i lag-på-lag-princippet, når du er ude, også når du skal sove. Når du har tøj på, kan du altid tage et eller flere lag af, når posen er blevet varm.

En god idé er altid at starte med en trøje, lange underbukser og noget varmt på fødderne nede i soveposen.

Fødderne er ofte det første, folk kommer til at fryse, og bliver de først kolde, kommer man typisk til at fryse over hele kroppen, og så er det svært at få varmen igen.

Løstsiddende uldsokker eller fiber- eller dunfutter holder meget bedre fusserne varme i soveposen. På den måde undgår du, at kulden spreder sig til resten af kroppen.

Selvom fødderne er vigtige at passe på, er det vigtigt også at tænke på toppen af kroppen. Vores hoveder udleder helt op til 10 procent af den samlede kropvarme. Hvis vi sover med hovedet uden for soveposen, risikerer vi derfor ikke kun at komme til at fryse om ørene, men også på resten af kroppen. Det kan derfor være en god idé også at tage en hue med på turen.

Syntetisk tøj er no-go i en varm sovepose

Når du har fået varmen i soveposen og vil tage noget af tøjet af, så behold altid det tøj, du tager af, inde i soveposen, og læg det gerne nede i bunden af soveposen. På den måde isolerer du yderligere omkring dine fødder, og så holder du samtidig tøjet varmt, til du skal bruge det igen om morgenen.

Selvom lag-på-lag-princippet er godt i alle situationer udenfor, så kan det alligevel risikere at give bagslag, hvis du bruger det forkert. Syntetiske materialer er nemlig oftest no-go, når du skal sove.

Syntetiske materialer kommer hurtigt til at lugte. Alene det er en rigtig god grund til at vælge uld. Uld beskytter samtidig din sovepose meget bedre mod snavs og sved, og derudover varmer uld ofte også bedre end syntetiske materialer.

Det samme princip gælder dine sokker. Her er vandresokker oftest også no-go. Vandresokker er nemlig tætsiddende. Det er rigtig godt, så længe du har fødderne i skoene og vil undgå vabler, men når du har dem på i soveposen, så hindrer det blodcirkulationen, og det giver kolde fødder.

Derfor vil vi gerne slå et ekstra slag for de løstsiddende uldsokker eller fiber- eller dunfutterne.

Hvis det bliver for varmt i soveposen, kan du altid lufte lidt ud i løbet af aftenen eller natten. Men gør det, inden du kommer til at svede. Sved får dig nemlig ofte til at fryse senere på natten.

En god løsning er også at anskaffe sig et inlet eller en lagenpose, som du kan putte dig ned i i soveposen. Inlet og lagenposer er særligt gode i sensommeren og bør være standart i din oppakning i det køligere efterår og i vinterhalvåret, hvis du planlægger overnatninger ude i disse måneder.

Derudover skal du udnytte alle soveposens funktioner som hætten og kraven. Sørg for at bruge dem, så du holder varmen nede i posen – eller lader lidt af den varme luft slippe ud, hvis du får det for varmt. 

Måden du ligger på har indflydelse på varmen i soveposen

En varm sovepose påvirkes, hvor utroligt, det end lyder, også af, hvordan du sover. Folk, der sover på maven, har typisk en mere varm sovepose, end dem der sover på ryggen. Det skyldes, at vi afleder meget varme fra oversiden af kroppen.

Når du sover på ryggen, risikerer du dermed at miste mere varme. Det kan betyde, at din sovepose skal være en smule varmere end ellers, eller at du skal have en smule mere tøj på.

Sover du derimod på siden, risikerer du, at din vægt centreres på det lille areal, du ligger på. Det øgede pres, du udsætter den del af kroppen for, som du ligger på, giver nogenlunde samme effekt som syntetiske vandresokker i soveposen: Det hæmmer blodcirkulationen på området og gør dig kold.

Hvis du sover på siden, kan det derfor være en god idé med et godt tykt underlag. Der findes også soveposer, du kan skubbe underlaget ind i, så du ikke ryger ned fra underlaget.

Et underlag, der kan skubbes ind i soveposen, er også en rigtig god idé, hvis du bevæger dig meget om natten. Her kan du også overveje en speciel pose med strækmateriale ved livet. Det gør, at isoleringen ikke bliver trykt flad på samme måde som ellers.

Endelig skal du helt ned i posen og ligge i den, som den er designet til, for at holde dig varm. På den måde undgår du at trykke fyldet fladt med din krop, og den dermed mister evnen til at holde dig varm.

Similar Posts

Denne side bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Ved at benytte denne side, accepterer du, at vi bruger cookies.  Læs mere