CAMPER NYHEDER PRODUKTTEST

Klimavenlig elbil fra Mercedes: Camper med grøn samvittighed

mercedes elbil eVito

Benzin- og dieselbiler skal udfases og erstattes af elbiler og andre grønne køretøjer. Det har regeringen og en række partier i Folketinget besluttet. Heldigvis er der en ny generation af elbiler på vej. eVito fra Mercedes kører mellem 150 og 349 kilometer på en opladning og giver samtidig plusser i CO2-regnskabet. Foto: Reimo

I fremtiden bliver det billigere at køre i miljøvenlige biler. eVito er Mercedes svar på en rigtig god elbil og samtidig et af de bedste valg på markedet som grøn camper.

ANNONCE

Det koster penge at lave god journalistik.

Alle links til produkter i artiklen er derfor såkaldte affiliatelinks.

Det betyder, at du støtter Outdoor-Camping økonomisk, når du foretager køb via vores affiliate-links.

På den måde kan du være med til at sikre, at Outdoor-Camping også i fremtiden kan udkomme med relevante artikler som denne.

I fremtiden bliver det billigere at køre i elbiler og andre grønne køretøjer. Det er konsekvensen af loven om udfasning af fossile brændstoffer, som blev vedtaget i Folketinget i februar 2021.

Cirka 81.400 kroner sparer grønne bilejere i gennemsnit i registreringsafgift. Ifølge Skatteministeriets beregninger sparer man op til cirka 220.000 kroner i registreringsafgift på elbil fra Mercedes.

At tænke sin kommende camper ind i en CO2-venlig indpakning, giver derfor rigtig god mening, siger Torben Qvist Lauritsen, der er export manager hos Reimo.

”Grønne bilejere bliver tilgodeset i loven om udfasning af fossile brændstoffer. Det bliver dermed væsentligt billigere fremover at anskaffe sig en campervan på el. Mercedes har med eVito Kassevogn og eVito Tourer skabt to rigtig gode biler, som kører 150 og 349 kilometer på en enkelt opladning”, siger han.

23.000 nye ladestandere til elbiler i 2025

Få ladestander til elbil hjemme

Easee Home Ladebok

Vejledende pris: KUN 6.399 kr.

Køb en fremtidssikret Easee Home Ladeboks, som passer til alle typer af elbiler og strømforsyninger. Ladeboksen passer til alle el- og hybridbiler med type 2 stik. Fås også i hvid.

Læs mere »

Easee Base 1-Way Stander

Vejledende pris: KUN 3.499 kr.

Easee Base er en robust og vejrbestandig stolpe, der giver dig mere frihed til at installere Laderobotten, der hvor den passer dig bedst. Køb Easee Base 1-Way Stander her.

Læs mere »

Ladekabel

Vejledende pris: KUN 1.499 kr.

Ladekabel med IP54 standard, som betyder, det er modstandsdygtig mod støv og vand. Med type 2 stik og anvendelige med alle elbiler og hybrider.

Læs mere »

eVito motor
Forside 2
mercedes-vito-cityvan-30
mercedes-vito-cityvan-50
mercedes-vito-TrioStyle-1
mercedes-vito-TrioStyle-2
mercedes-vito-TrioStyle-3
mercedes-vito-TrioStyle-4
mercedes-vito-TrioStyle-5
previous arrow
next arrow

Batteriet i bilen sidder i undervognen. Det giver god plads til at indrette eVito præcis som man selv ønsker det. Foto: Mercedes/Reimo

Ifølge loven om udfasning af fossile brændstoffer bliver elafgiften til at oplade de grønne biler holdt nede. Det betyder, at ejerne af elbiler skal betale 2.550 kroner mindre om året i løbende afgifter, end de ellers ville have gjort.

Samtidig har en anden aftale fra elbilbranchen bestemt, at der skal sættes intet mindre end 23.000 nye opladere til elbiler op. Aftalen her kom i forbindelse med loven om udfasning af fossile brændstoffer, og laderne skal stå klar i 2025.

”eVito Tourer oplades fra 10 til 80 procent på bare tre kvarter, mens kassevognen lades fra 0 til 100 procent på seks timer. Toureren har en betydelig kortere opladningstid på trods af, at den har en næsten dobbelt så kraftig motor som kassevognen. Kassevognen har dog nogle andre fordele som væsentlig mere plads bagi”, siger Torben Qvist Lauritsen.

Mercedes elbil med mulighed for selvbyg til camper

eVito Kassevogn kommer fra 340.492 kroner, mens tureren sælges fra 605.910 kroner. Begge udgaver kommer i en lang og en ekstralang version, som nemt kan bygges om til autocampere.

Begge biler har Reimo et bredt udvalg af muligheder til indretning af. Eksempelvis passer interiøret fra en CityVan ind i Mercedes eVito Van og eVito Tourer BASE. Den elektriske installation skal dog tilsluttes et separat batteri samt booster til indlæsning og ikke forbindes direkte med køretøjets elektriske installation.

”Hos Reimo har vi flere strenge at trække på, idet vi udvikler og producerer opbygningskit til en række af de mest populære minibusser, vans, kassevogne og lignende, og altså også til eVito. Det er derfor nemt at ombygge og konvertere bilerne til campervans. Mange af vores produkter leverer også grøn energi, så der nemt kan monteres eksempelvis solpaneler på bilerne”, siger Torben Qvist Lauritsen.

Læs mere om loven om grøn omstilling på Skatteministeriets hjemmeside her. Og se priseksempler for udvalgte grønne biler i tabellen herunder.

elbil mercedes

Similar Posts