CAMPER NYHEDER

Ny grøn afgift stopper fossile biler: Det betyder loven

registreringsafgift autocamper veteran camper grøn afgift autocamper

Positive særregler for registreringsafgift på autocamper-området fastholdes. Derudover får folk med veteran-camper noget at glæde sig over i ny lov, som også byder på “nænsom og hæderlig” justering af grøn afgift for autocampere og campervans. Foto: Outdoor-Camping

Ny lov om udfasning af fossile brændstoffer betyder ny grøn afgift samt fortsatte særregler for registreringsafgift for autocampere og campervans. Derudover er der nye gunstige regler for folk med veteran-camper.

En ny klimaaftale for vejtransport blev vedtaget af Folketinget den 9. februar 2021. Det betyder ny grøn afgift for autocampere og campervans samt fortsættelse af gunstig registreringsafgift for autocampere. Endelig betyder loven nye gunstige regler for veteran-campere.

Målet med aftalen er en kraftig reduktion af CO2-udledningen fra vejtransporten. Samtidig skal aftalen sende én mio. grønne biler ud på de danske veje i 2030.

Konkret betyder aftalen, at landets cirka 11.000 autocampere fortsat får særregler i forhold til registreringsafgift på autocamper-området. Det fortæller skatteminister, Morten Bødskov til Outdoor-Camping:

”Med ændringerne vil autocampere stadig have særregler i forhold til registreringsafgift på autocamper-området, da der kun skal betales CO2-tillæg efter det laveste trin for personbiler. Dermed skønnes registreringsafgiften i gennemsnit at være omtrent uændret”, siger Skatteministeren til Outdoor-Camping.

Glæde over gode rammer for veteran-campere

Ifølge den nye lov får især den cirka 500 danskere med en veteran-camper særligt gode vilkår. Alle køretøjer, der er mere end 35 år gamle får nemlig samme lempelige registreringsafgift, som gælder for veterankøretøjer. Det er uanset, om de fremstår som ved første registrering eller ej.

Dette betyder dog ingen særlig forhøjelse for veteranbilerne i gennemsnit. Endelig slipper din veteran-camper for både tillæg og fradrag for brændstofforbrug samt for tillæg for CO2-udledning.

Derudover bortfalder originalitetskravet også for alle køretøjerne. Det betyder, at køretøjer, der er mere end 35 år gamle, fremover skal behandles som alle andre køretøjer i forhold til reglerne om identitetstab.

De gode vilkår for folk med veteran-camper vækker glæde hos producenterne af opbygningskit til campervans.

”Generelt synes jeg det er svært at have nogen som helst form for negativ holdning i forhold til tiltag for et bedre miljø. Hos Reimo har vi flere strenge at trække på, idet vi udvikler og producerer opbygningskit til en række af de mest populære minibusser, vans, kassevogne og lignende. Det er derfor nemt at ombygge og konvertere sit køretøj til campervans, og mange af vores produkter leverer grøn energi”, siger Torben Qvist, der er export manager hos Reimo og fortsætter:

”Vi er ikke gift med et enkelt vognmærke, og kan derfor tilbyde campervan-løsninger baseret på veteran-camper samt nye og brugte køretøjer, såvel diesel- som benzin- og el-drevne køretøjer. Vi lader valget være kundernes – og finder den bedste løsning til den enkelte kundes behov”, siger Torben Qvist fra Reimo.

De nye regler for veteran-campere trådte i kraft den 1. juni 2021.

”Nænsom og hæderlig” aftale om grøn afgift for autocampere

Årsagen til loven om udfasning af fossile biler er, at Danmark skal reducere sin CO2-udledning med 70 procent i 2030 i forhold til 1990. Hvis de mål skal nås kræver det massive ændringer af vores forbrugsmønstre.

Det betyder derfor, at den grønne afgift stiger for alle benzindrevne biler. Stigningen lyder på 3 procent i 2022, 6,5 procent i 2023, 2024 og 2025, og endelig med 10 procent i 2026.

Derudover stiger udligningsafgiften for dieselbiler med lidt over to procent i gennemsnit om året frem mod 2030. Disse forhøjelser gælder også for indregistrerede autocampere og campervans.

Det fortæller Kathrine Olldag fra det Radikale Venstre, som er et af forligspartierne bag aftalen.

“Vi har lavet en aftale, hvor vi kigger på vejtransporten, og vi mener, at det her er en nænsom og hæderlig aftale”, siger Kathrine Olldag fra Radikale Venstre.

Den 15. februar 2021 trådte de nye satser for grøn ejerafgift og vægtafgift i kraft. Omlægningen af den grønne ejerafgift for køretøjer, der er indregistreret i Danmark første gang den 1. juli 2021 eller senere træder i kraft den 1. juli 2021. Fra da af baseres den grønne ejerafgift på køretøjets CO2-udledning.

Loven blev vedtaget med 52 stemmer for og 44 stemmer imod. Loven gælder for alle afgiftspligtige køretøjer fra den 15. februar 2021.

Bag loven står regeringen (Socialdemokratiet), SF, Enhedslisten og Radikale Venstre.

Du finder det fulde lovforslag her.

Similar Posts

Denne side bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Ved at benytte denne side, accepterer du, at vi bruger cookies.  Læs mere