CAMPERVAN & AUTOCAMPERE U 3500 kg NYHEDER

Modstridende svar: Rodede regler sender Henriks camperdrøm til tælling

Pickup truck

Henrik Boelskifte på ladet af sin pickup truck, som han har bygget om i aluminium. Privatfoto

Henrik Boelskifte bygger sin drøm på en pickup truck. Men efter to års kamp truer en rodet regeljungle nu den camperdrøm. ”Reglerne er alt for svære at forstå, og der er ingen logik i de love”, siger han.

I to år har Henrik Boelskifte fra Holstebro kæmpet for at finde svar på et tilsyneladende simpelt spørgsmål: Hvad er kravene til en camper på ladet af en pickup truck.

”Ombygningen skal koordineres med Skat, Færdselsstyrelsen og Motorkontoret. Det er tre instanser, hvor det er som om, at de er bange for at overskride hinandens grænser, og de ved ikke, hvad hinanden laver. Det hele burde være samlet ét sted hos én myndighed, hvor de ansatte kan overskue det hele”, siger Henrik Boelskifte.

Sagen tog sin begyndelse, da Henrik købte en VW Amarok med dobbeltkabine for et par år siden. Her har han nu taget ladet af bilen og bygger et nyt i aluminium, så der kan komme en bodel på ladet.

”Der er meget strikse regler for at bygge en camper på ladet af en pick-up truck her i Danmark. Vores biler må eksempelvis kun køre med 630 kilo udover bilens egenvægt, og det er inklusive vandtank, gasbeholdere og så videre, så vi skal se meget på vægten, og det kræver en hel masse research.”, siger han og fortsætter:

”Selve bodelen bliver en kraftig presenning, som man kender dem fra fortelte til campingvogne. Hele taget skal kunne hæves fra 85 centimeter til 200 centimeter, og der bliver tre sengepladser, fordi jeg gerne vil have min kone og min datter med på ture. Men nu har jeg kæmpet med det her i to år”, siger han.

Modstridende svar fra synshaller og Færdselsstyrelsen

Det helt store problem i Henriks sag har været forvirrende og modstridende oplysninger fra de synshaller, han har besøgt, Motorstyrelsen og Færdselsstyrelsen.

”Folk i synshallerne ved heller ikke altid, hvad der er op og ned, og her er man heller ikke altid klar over, hvad reglerne er. Det gør det meget forvirrende, da man selv ender med at være tovholder på sagen med risiko for at vurdere forkert, og det kan have store praktiske og økonomiske konsekvenser”, siger han og fortsætter:

pickup truck
Undervejs i ombygningen mistede Henrik Boelskiftes pickup truck bagdelen, inden de fik monteret en ny af aluminium. Privatfoto

”Jeg fik på et tidspunkt at vide i en synshal, at man slet ikke må bygge en camper på ladet af en pickup. Men det må man gerne”, siger Henrik Boelskifte.

Det er Færdselsstyrelsen, som er den myndighed, der skal tage stilling til, om en ombygget pickup truck kan indregistreres som campingbil. Her undsiger man tilsyneladende sine egne medarbejdere i synshallerne og bekræfter Henriks udsagn om, at det er tilladt at bygge en pickup truck om til en campingbil.

”Det er ikke afgørende, om man bygger på kassevogn, et chassis eller på et lad”, siger kontorchef i Færdselsstyrelsen, Kristina Mortensen.

Derudover fortæller Henrik Boelskifte, at han har fået at vide, at elementerne til bodelen skal være typegodkendte, når man bygger på en pickup truck. Det er på trods af elementer til ombyggede kassevogne ikke skal typegodkendes.

”Jeg har fået en besked fra en synsmand, at hvis jeg ville have det færdige resultat indregistreret som autocamper, skulle alt være typegodkendt”, fortæller han.

Men heller ikke her er synshallens udsagn ifølge Færdselsstyrelsen helt i overensstemmelse med sandheden.

”Materialerne der anvendes til selve opbygningen inde i beboelsesdelen skal ikke typegodkendes, men der er krav til sikkerhedsglas i ruder hvis disse ombygges”, siger Færdselsstyrelsen kontorchef, Kristina Mortensen.

Færdselsstyrelsen beklager forvirring

De modstridende svar fra synshallerne frustrerer Henrik Boelskifte.

”Der er mange fagfolk, der ikke kender svarerne, så hvordan skal vi som ganske almindelige lægfolk så kunne finde ud af det? Reglerne er alt for svære at forstå, og der er ingen logik i de love”, siger han.

Det er Færdselsstyrelsen, der laver vejledningen om syn af køretøjer til synsvirksomhederne. Det overordnede ansvar for de modstridende oplysninger ligger derfor hos Færdselsstyrelsen.

Hos Færdselsstyrelsen beklager man den forvirring, som ombygningen af pickup truck’en har skabt hos Henrik Boelskifte.

”Ofte vil sagsbehandlingen i forbindelse med ombygning af køretøjer involvere flere myndigheder, og det kan derfor virke som en stor proces for den enkelte ansøger. Det kan give anledning til de frustrationer, som udsagnet her afspejler”, siger Færdselsstyrelsen kontorchef, Kristina Mortensen til Henrik Boelskiftes anklage om, at myndighederne ikke ved, hvad hinanden laver.

I vejledningen indgår også skattemæssige regler, som er udarbejdet på baggrund af input fra Motorstyrelsen. Hos Motorstyrelsen tager man dog kritikken med ro:

”Motorstyrelsen og Færdselsstyrelsen har forskellige ansvarsområder. De to styrelser er jævnligt i dialog om sager, der involverer begge styrelser, og har et konstruktivt samarbejde”, siger de i et skriftligt svar.

Flere muligheder for ombygning af pickup truck

Ifølge Henrik Boelskifte har han fået oplyst tre forskellige måder, han kan vælge at bygge bodelen på sin pickup truck på.

Den ene måde er at få papegøjeplader på bilen. Det koster 1.180 kroner. Derudover kan man ifølge Henrik Boelskiftes oplysninger få bilen på hvide plader.

Pickup truck
Sådan så Henrik Boelskiftes VW Amarok ud før operationen. Privatfoto

Hos Færdselsstyrelsen bekræfter kontorchef Kristina Mortensen, at en pickup truck kan godkendes som personbil til beboelse.

”Det afgørende er, at hvis bilen skal godkendes som personbil – hvilket er en forudsætning, når man vil lave beboelse i den og ikke godstransport – så skal bilen opfylde de tekniske krav til personbiler. Der er blandt andet skrappere regler for luftforurening, støj, bremser, crashtest, seleforankringer og sæder, så det kan være, at den varebil, som man har tænkt sig at bruge, ikke opfylder de tekniske krav”, siger hun og fortsætter:

”Det skal dokumenteres ved syn, at bilen lever op til kravene, så man skal have et brev med fra importøren eller fabrikanten, når man kører til syn med bilen. Brevet skal bekræfte, at bilen opfylder alle de tekniske krav til en personbil”.

De to løsninger er dog ikke særligt attraktive for Henrik Boelskifte:

”Jeg kan stroppe bodelen fast til ladet på bilen og tage den af, når vi skal sove, men jeg vil gerne kunne sove i bilen. Derudover bliver den meget dyr i afgift på denne måde, for så kommer den på hvide plader. Vi betaler lige nu 150 procent i afgift som personbil, og det er langt fra autocamperafgiften”, siger han.

Bilen mister sin identitet som campingbil

Det store spørgsmål for Henrik er nu, om hans pickup truck opfylder de tekniske krav til personbiler, som kontorchefen i Færdselsstyrelsen, Kristina Mortensen, nævner.

Med valget af den kraftige presenning, som Henrik Boelskifte har valgt til bodelen, kan der dog muligvis opstå udfordringer i forhold til at opfylde kravene til crashtesten.

Derudover er der de 630 kilo udover bilens egenvægt, som Henrik skal tage hensyn til. Hvis bodelen skal laves af et solidt materiale, bliver den hurtigt for tung til, at han kan medbringe ret meget bagage til sine ture.

Som en sidste og tredje mulighed, kan Henrik Boelskifte få sin pickup truck omregistreret som campingbil.

”Jeg har fået at vide, at hvis den skal kunne indregistreres som autocamper, så skal bodelen boltes fast. Men hvis jeg bolter den fast, så ændrer jeg bilens identitet, og så skal den vurderes på ny, og så skal jeg til at betale en ny ejerafgift. Hvis man ændrer på bilens identitet på den måde, så ryger man hurtigt op i øverste kategori, hvor det bliver rigtig dyrt. Det synes jeg ikke er fair”, siger han.

I sidste ende er det Motorstyrelsen, der afgør, hvilken afgift der skal betales af køretøjet. Det gør de, fordi de hører under Skattestyrelsen. Men med Henrik Boelskiftes ombygninger risikerer han, at den ifølge Motorstyrelsen skal indregistreres på ny.

Årsagen er ifølge dette skriftlige svar fra Motorstyrelsen, at bilens identitet ændres, når man bygger en bodel på ladet af sin pickup truck:

”Hvis en pickup truck allerede er indregistreret som varebil, er det Motorstyrelsens vurdering, at køretøjet ikke længere opfylder betingelserne for at betale nedsat registreringsafgift som en varebil, hvis der påsættes et modul, der skal anvendes til boligformål”, skriver de og fortsætter:

”Det er uden betydning, om modulet boltes, fastskrues eller lignende. Det vil betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og at der derfor skal betales afgift på ny”, skriver Motorstyrelsen videre.

Søg bindende svar på Skats hjemmeside

Outdoor-Camping har spurgt Motorstyrelsen om en pickup truck kan indregistreres som en campingbil, hvis bodelen blot stroppes fast, så den kan løftes af og på som stykgods.

Det spørgsmål har Motorstyrelsen dog ikke svaret direkte på, men skriver i stedet:

”En ombygning kan få betydning for den ejerafgift, som ejeren skal betale, da afgiften afhænger af, om der er tale om en varebil eller en campingbil. Afgiften for et ombygget køretøj afhænger af en konkret individuel vurdering. Motorstyrelsen opfordrer derfor til, at ejeren altid henvender sig til Motorstyrelsen for at få en sådan vurdering og et bindende svar, før ejeren begynder at bygge køretøjet om”.

Motorstyrelsen opfordrer videre folk til at få bindende svar på skat.dk, inden man begynder ombygningen af sin bil. Et bindende svar koster 400 kroner, men det har Henrik Boelskifte dog ikke fået.

”Da jeg startede, tog jeg udgangspunkt i en uni-mock, sådan én der bruges i militæret mange steder i verden. Der fik jeg et bindende svar, men jeg endte med en VW Amarok. Jeg har ikke søgt bindende svar siden, fordi jeg tænkte, at det var penge ud ad vinduet for noget, jeg allerede kendte svaret på”, siger han.

Henrik Boelskifte forventer at registrere sin pickup truck på hvide plader. Ifølge hans egne beregninger bliver den løsning mellem 100.000 og 200.000 kroner dyrere, end hvis den kunne blive indregistreret som autocamper. Han erkender dog, at det kan blive nødvendigt at søge om bindende svar hos Skat.

Kravene til indretningen af bodelen i campingbiler kan du læse om her.

Du kan søge bindende svar på Skats hjemmeside her.

Similar Posts

Denne side bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Ved at benytte denne side, accepterer du, at vi bruger cookies.  Læs mere