CAMPER NYHEDER

Kommende camper-ejer om afgiftsstigninger: Nødvendigt

Nils Gísli (til venstre red.) er selvstændig og er vært på G:talks, som er en video og podcast med fokus på at udleve drømme. Her har han Erik B. Jørgensen fra komud.dk, som er en af Danmarks største blogs om friluftsliv og ekspeditioner, med som gæst. Selv drømmer Nils Gísli om en campervan. Foto: Claus Sall Photography

DEBAT: Nils Gísli er kommende camper-ejer. Stigende afgifter rammer hans store drøm om en camper hårdt. Alligevel byder han afgifterne velkomne. ”Vi vil jo gerne nyde naturen, så må vi også være med til at beskytte den”, siger han.

De er blevet kaldt misundelsesafgifter, og på Facebook har kommentarsporet glødet, efter at Outdoor-Camping kunne afsløre, at de grønne afgifter kommer til at stige for autocampere.

Årsagen til afgiftsstigningerne er den politiske aftale om grøn omstilling af vejtransporten, som regeringen præsenterede i december.

På trods af en ekstraregning fra staten på op til 1.000 kroner om året til camperejere, er der alligevel glæde at spore over de stigende afgifter.

Nils Gísli, der er aktiv i spejderbevægelsen, er én af dem, der med glæde ser frem til afgiftstigningerne.

”Vi vil jo gerne nyde naturen, så må vi også være med til at beskytte den. Det er svært at ændre vaner og adfærd. Men hvis vi vil være seriøse omkring klimaet, må vi nok erkende at autocamper- og vanfolket også må tage deres del af ansvaret. Det er sur røv for alle, der har gamle campere eller vans, men sådan må det være i en fælles kamp for vores klima”, siger han.

Presser producenter til miljøvenlige campere

Aftalen om grøn omstilling af vejtransporten skønnes at reducere CO2-udledningen med 2,1 mio. ton i 2030. Derudover vurderes det, at der kommer 775.000 nye grønne biler på vejene frem mod 2030 som følge af aftalen.

Sideløbende med den danske aftale, har EU også præsenteret en ny klimamålsætning. Her ønsker man at reducere udledningen af drivhusgasser med mindst 55 procent i 2030.

Spørger man Nils Gísli, så kan aftaler som disse være med til at presse producenterne af autocampere og campervans i en mere miljøvenlig retning.

” Hvis de udskød det 5-10 år, ville jeg bare blive ramt senere. Så hvorfor ikke nu? Aftaler som den her og den i EU kan presse virksomhederne til at lave produkterne mere bæredygtige”.

Nils Gísli er aktiv i spejderbevægelsen og har efter eget udsagn sovet alt for meget i telt og bivuak. Her er han på vandretur i i Montsant i Catalonien, Spanien. Privatfoto

”Mange virksomheder er selv begyndt at producere til fordel for miljøet, og det her kan måske påvirke dem endnu mere. Sådan en beslutning er med til, at der findes løsninger, og jeg håber, at det er med til at skubbe på udviklingen af grønne produkter”, siger Nils Gísli.

Den grønne omstilling er i fuld gang

Herhjemme er mange virksomheder allerede godt i gang med den grønne omstilling. I 2019 lancerede Sika Footwear en sikkerhedssko, som er delvist lavet af genbrugsplasticflasker.

Derudover har Danmarks største stål- og teknikgrossist, Lemvigh-Müller, netop annonceret, at de går over til det fossilfri brændstof HVO100-biodiesel.

Noget i samme retning håber Nils Gísli også kommer til at ske for producenterne af autocampere og campervans på det europæiske fastland.

”Det kan være, at det her åbner op for helt nye veje for producenterne. Jeg så her forleden, at der var nogen, der var ved at udvikle lim fra den del af blåmuslinger, som gør den i stand til at klistre fast på pæle og andre ting under vandet. Den form for udvikling skal belønnes, så de store producenter bliver inspireret til at bruge de produkter”, siger Nils Gísli.

Fremtidens autocampister er yngre

43-årige Nils Gísli fik for første gang smag for camperlivet i 7. klasse. Her tog hans forældre ham med på et eventyr fra Seattle i det nordlige USA og ned i Californien til den mexicanske grænse og tilbage op nordpå langs kysten.

Selvom regeringens varslede afgiftsstigninger ser ud til at blive vedtaget i Folketinget til februar, så har de altså ikke slukket Nils Gíslis drøm. Tvært imod, så ser han en ungdom komme frem.

”Jeg kan forestille mig, at det typisk er lidt ældre mennesker, der kører autocamper. Og jeg er godt klar over, at hvis man er oppe i årene, så kan man godt tænke, det vedkommer ikke mig, siger Nils Gísli og fortsætter:

”Men jeg forestiller mig også, at billedet af, hvem der kører rundt i en autocamper begynder at ændre sig lidt i forhold til traditionelle autocampister. Og de virksomheder, der er klar til at tænke nyt, de skal nok klare sig, og de skal nok blive honoreret af de unges krav om mere miljørigtige produkter og genbrug”.

Aftalen om grøn omstilling af vejtransporten forventes efter planen at blive vedtaget inden udgangen af februar 2021. Partierne bag aftalen er regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.

Similar Posts

Denne side bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Ved at benytte denne side, accepterer du, at vi bruger cookies.  Læs mere