CAMPERVAN & AUTOCAMPERE U 3500 kg NYHEDER

Minister tromler camperejere: Sender regning uden at lytte

Fredag den 22. januar klokken 8.00 var der frist for svar og ændringsforslag til loven om grøn omstilling af vejtransporten samt politisk drøftelse og afgivelse af betænkning. Hos Danmarks Frie Autocampere (DFAC) mener man dog, at essensen i deres høringssvar er blevet overset af skatteministeriet. Foto: Outdoor-Camping

Loven om grøn omstilling af vejtransporten hastes igennem Folketinget. Lynprocessen går tilsyneladende for hurtigt for skatteministeren, som overser høringssvar og tromler camperejerne med stor regning.

Normalt tager det flere måneder fra at et lovforslag bliver udarbejde, til det vedtages i Folketinget. Sådan er det ikke med loven om grøn omstilling af vejtransporten. Den blev fremsat for Folketinget den 18. december og allerede den 2. februar skal det vedtages i Folketinget.

Tidsplanen for forslaget

Torsdag den 21. januar 2021: Loven 1. behandles og sendes til Skatteudvalget.

Torsdag den 21. januar 2021 kl. 20.00: Frist for spørgsmål.

Fredag den 22. januar 2021 kl. 8.00: Frist for svar og ændringsforslag

Fredag den 22. januar 2021: Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning

Tirsdag den 26. januar: 2. behandling

Tirsdag den 2. februar: 3. behandling og vedtagelse

Hastevedtagelsen af loven risikerer at få store økonomiske konsekvenser for de danske autocampister.

Den fremgangsmåde skaber derfor undren hos Danmarks Frie Autocampere (DFAC), som er en uafhængig forening for ejere og brugere af autocampere, og som arbejder for et frit og godt autocamperliv i Danmark.

”Tidsplanen for forslaget er ultrastram. Det bliver spændende at følge med i denne lynproces. For i hvilken grad skatteudvalget og folketingsmedlemmerne kan nå at læse høringssvar, selv tænke, overveje, spørge ind til og få svar på spørgsmål i en så presset behandling, det må vi sætte spørgsmålstegn ved”, siger Jørn Skou, der er formand i DFAC.

11.000 camperejere rammes

Passagen i aftalen, som har fået DFAC til at reagere, handler om ejerafgiften. Her står der, at ejerafgiften stiger med 3 procent i 2022, 6,5 procent i 2023, 2024 og 2025 og endelig med 10 procent i 2026.

Derudover ser udligningsafgiften for dieselbiler også ud til at stige voldsomt. Her er der tale om cirka 21 procent i perioden 2021-30.

Både Skatteministeriet og Motorstyrelsen oplyser over for Outdoor-Camping, at der endnu ikke foreligger nogen beregninger på, hvad afgiftsstigningerne konkret kommer til at betyde for de omkring 11.000 ejere af autocampere og campervans i landet.

Ifølge Outdoor-Campings egne beregninger kommer den grønne ejerafgift til at stige med op mod 1.000 kroner om året fordelt over de fem år. Det er de tal, som har fået DFAC og Jørn Skou til at reagere.

”Det er vi som AC-turister meget kede af. Min første tanke er, at det godt kan ligne lidt en misundelsesafgift, hvor det ikke er det egentlige bidrag, der beskattes. Skal det have mening, må det være efter forbrug og udledning”, siger han og fortsætter:

”DFAC har henvendt sig direkte til Skatteudvalget og håber nu på, at der her lyttes til vort ønske om, at ejer- og udligningsafgifter skal hænge sammen med det kørte antal kilometer og dermed med den udledte CO2”.

Vil betale efter antal kørte kilometer

Outdoor-Camping’s afsløring af omfanget af de økonomiske konsekvenser, som loven om grøn omstilling af vejtransporten sender ned over autocampisterne, har givet stærke reaktioner blandt camperejerne.

Fristen for ændringsforslag til loven er fredag den 22. januar. Og blandt ændringsforslagene, som er strømmet ind fra de sociale medier ses en tydelig tilkendegivelse af, at flertallet her i langt overvejende grad er enige med DFAC: Afgifterne skal hænge sammen med det kørte antal kilometer og dermed med den udledte CO2.

Blandt forslagene lyder det blandt andet:

”Syn hvert år. Synsmanden aflæser kilometerstanden, og den grønne ejerafgift afregnes efter forbrug”, skriver Sune Schmidt, som også foreslår højere afgifter på brændstof i stedet:

”Hvis CO2-afgiften betales alene via brændstoftanken, så kommer der højere afgift på brændstof og lavere ejerafgifter”.

En anden bruger foreslår roadpricing, som har det tilfælles med de øvrige forslag, at man her udelukkende betaler efter brugen af køretøjet. Derudover foreslår en bruger at:

”Man kan tilmelde og afmelde med dags varsel på et website, så man kun betaler afgift, for de dage man bruger camperen, uden at man skal aflevere nummerpladen. Man får bare en kæmpebøde for at snyde, og i dag er der alligevel kameraer til nummerpladegenkendelse på politibiler”.

Minister overser høringssvar og tromler camperejere

Den 20. januar blev alle høringssvar fremlagt og behandlet i et høringsskema. Det er en sag på 111 sider inklusiv DFAC’s høringssvar, som skatteudvalget skal tage stilling til.

For at et lovforslag kan vedtages, skal det behandles tre gange i Folketinget. Torsdag den 21. januar var lovforslaget allerede til førstebehandling, og bare 12 dage senere, den 2. februar skal det tredjebehandles og vedtages.

Lynprocessen, som Jørn Skou kalder den, risikerer ud over at tromle camperejerne også at skabe forvirring blandt beslutningstagerne på Christiansborg. I hvert fald kan det se ud som om, at skatteministeren har mistet overblikket i det høje tempo.

”Vi mener, at essensen i vores høringssvar blev overset af skatteministeriet i deres behandling af høringssvarene, og derfor har vi rettet fornyet henvendelse til skatteudvalget, som blandt andet uddyber, at vi mener, at ejer- og udligningsafgifter bør modsvare de kørte kilometer og dermed den reelle udledning af CO2”, siger Jørn Skou.

Similar Posts

Denne side bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Ved at benytte denne side, accepterer du, at vi bruger cookies.  Læs mere